اگزاست فن پارکینگ تجاری و مسکونی با توضیح نکات مهم تهویه پارکینگ

هواکش پارکینگ

اگزاست فن پارکینگ تجاری و مسکونی یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم تهویه پارکینگ است که تابع الزامات برگرفته از مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است. در این مطلب ما به توضیح انواع فن هوای هواکش مورد استفاده در پارکینگ های تجاری و اداری می پردازیم.

انواع تهویه برای پارکینگ ها و اهمیت آن

ابتدا باید انواع تهویه برای هر ساختمان را توضیح دهیم که این دسته بندی شامل سه نوع تهویه زیر است:

  • تهویه طبیعی (بدون نیاز به دستگاه)
  • تهویه مکانیکی (با استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع)
  • تهویه ترکیبی

پارکینگ ها به دلیل تردد خودرو و تولید گاز های آلاینده حاصل از کارکرد موتور آنها و همچنین امکان حریق نیازمند تهویه مناسب برای تامین هوای تازه و همچنین تخلیه(اگزاست) گازهای آلاینده و دود هستند.

کدام پارکینگ ها نیازمند سیستم اگزاست فن و تهویه مطبوع مکانیکی هستند و کدامیک نیستند؟

طبق مقرارت ملی ساختمان و دستور العمل سازمان آتش نشانی شهر تهران، پارکینگ هایی که شرایط زیر را دارا هستند نیازمند سیستم تهویه مکانیکی نیستند و می توانند از تهویه طبیعی (جریان هوای طبیعی) بهره مند شوند.

پارکینگ هایی که نیازمند سیستم تهویه مکانیکی نیستند

  • پارکینگ های کاملا باز
  • پارکینگ های بسته در طبقات همکف یا منفی یک، با مساحت ناخالص کمتر از 300 متر مربع که از طریق رمپ یا یکی از اضلاع با فضای آزاد در ارتباط هستند.

پارکینگ هایی که نیازمند سیستم تخلیه هستند اما نیازمند سیستم تامین هوای تازه نیستند

دسته ای دیگر از پارکینگ ها نیز هستند که طبق دستورالعمل سازمان آتشنشانی تهران و مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تنها ملزم به اجرای سیستم تخلیه یا اگزاست هستند و نیازی به اجرای سیستم تامین هوای تازه ندارند.

شرایط این پارکینگ ها به شرح زیر است:

  • پارکینگ هایی که از یک سمت دارای سطوحی باز مرتبط با فضای آزاد بوده و این سطوح نیمی از سطح مورد نیاز پارکینگ های باز را مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تامین می کند، پارکینگ نیمه باز محسوب شده و نیازی به تهویه مکانیکی ندارد.
  • پارکینگ های بسته تا طبقه منفی سه (شامل منفی سه با عمق کمتر از 9 متر)، با مساحت ناخالص کمتر از 500 مترمربع، سیستم تهویه می تواند شامل کانال تخلیه به همراه دو فن معمولی (سانترفیوژ) باشد. در صوت استفاده از فن محوری (آکسیال) به صورت مستقیم با جریان هوای عبوری در ارتباط است، فن باید دارای نرخ مقاومت در برابر حریق F300 باشد.
تهویه پارکینگ

چه پارکینگ هایی نیازمند سیستم تخلیه و انتشار هوای تازه هستند؟

تمامی پارکینگ هایی که در دو دسته بالا نیستند نیازمند رعایت و اجرای سیستم تهویه مکانیکی هستند به طور کامل یعنی هم تامین هوای تازه و هم تعبیه دریچه، کانال و فن اگزاست هستند.

در این پارکینگ باید نرخ تعویض هوا در شرایط عادی حداقل برابر با 6 مرتبه در ساعت باشد.

در شرایط حریق نرخ تعویض هوا حداقل باید 10 مرتبط در ساعت باشد.

البته نرخ تعویض هوا در پارکینگ های بزرگ نظیر عمومی، ادارای و تجاری باید به گونه باشد که تحت هیچ شرایطی میزان غلظت گاز مونواکسید کربن در 30 دقیقه بیشتر از 50PPM نباشد. به این منظور پارکینگ های بزرگ حتما باید مجهز به سنسور تشخیص گاز مونو اکسید کربن باشند.

چه فن هایی در پارکینگ ها استفاده می شوند؟

نوع فن های مورد استفاده در پارکینگ ها با توجه به کاربری و همچنین نوع دمنده بودن یا مکنده بودن می تواند متفاوت باشد.

به صورت کلی تمامی فن های تخلیه (اگزاست فن) و همچنین جت فن ها و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مرتبط با آنها که ممکن است در معرض حریق و گازهای داغ ناشی از آن قرار بگیرد باید یک ساعت در برابر حرارت 300 درجه سانتی گراد مقاوت داشته باشد (استاندارد F300).

اما سه دسته فن های زیر الزامی به مقاوت در برابر حریق (استاندارد F300) ندارند، این فن ها به شرح زیر هستند:

  • فن های هوای تازه یا جبرانی (Supply)
  • اگزاست فن هایی که در معرض حریق یا گازهای داغ ناشی از حریق نیستند.
  • اگزاست فن های پارکینگ های بسته تا طبقه منفی سه با عمق کمتر از 9 می تواند از فن های سانتریفیوژ معمولی (غیر مقاوم نسبت به حریق) باشند.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا نوع فن ها مورد در پارکینگ می تواند از نوع سانتریفیوژ معمولی باشد و در مواردی که مستقیما با حریق و گازهای ناشی از آن ارتباط دارد باید از نوع فن های F300 باشند.

انواع سیستم های تهویه قابل اجرا در پارکینگ ها

نحوه اجرای تهویه در پارکینگ ها به سه صورت قابل اجرا است:

  • تهویه طبیعی
  • تهویه مکانیکی بوسیله کانال
  • تهویه مکانیکی بوسیله جت فن

تهویه طبیعی تنها در پارکینگ های کوچک و باز قابل استفاده است و برای باقی پارکینگ ها تهویه باید با استفاده از دستگاه های مکانیکی یا ترکیب آنها با تهویه طبیعی باشد.

تهویه کانالی پارکینگ

تهویه پارکینگ بوسیله کانال

در تهویه به صورت کانال، در سرتاسر محیط پارکینگ باید کانال های ورود و خروج هوا تعبیه شود، این سیستم برای مکش هوا از دو نوع فن استفاده می کند. یکی فن آکسیال در دهانه های مکنده کانال و فن های سانتریفیوژ در انتهای کانال برای ایجاد قدرت مکش و اگزاست دود و آلاینده ها.

جت فن پارکینگی

تهویه پارکینگ بوسیله جت فن

در این نوع سیستم تهویه به مانند سیستم کانالی، کانال های اصلی تخلیه و تزریق هوای تازه وجود دارد اما در این سیستم به جای کانال کشی در محوطه پارکینگ از جت فن های سقفی در تراز افقی استفاده می شود. یعنی در اصل این سیستم برای گردش هوا در سطح هر طبقه از پارکینگ با استفاده از جت فن هوا را به کانال های ورودی و تخلیه اصلی می رساند.

در این سیستم نیز فن های کانال های اصلی همچنان از نوع سانتریفیوژ است.

آنچه که مطالعه کردید توضیح سیستم تهویه و معرفی فن های مورد استفاده در سیستم تهویه پارکینگ بود.

در صورت نیاز به مشاوره و تهیه فن های سانتریفیوژ کارشناسان ما در دیباپارت آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

برای مشاوره با کارشناسان ما می توانید با شماره تلفن 09022001558 و یا شماره های ثابت در بخش اطلاعات تماس پایین صفحه ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *