دستگاه ریکاوری گاز مبرد چیست؟ چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ به همراه معرفی برندهای موجود در ایران

دستگاه ریکاوری گاز مبرد چیست

 

 

دستگاه ریکاوری گاز مبرد که گاهی با نام پمپ ریکاوری نیز شناخته می شود دستگاهی است که به منظور بازیابی گاز مبرد درون سیستم های سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته زمانی که یک دستگاه سرمایشی نظیر چیلر یا کولر گازی به مشکلی برخورد می کرد که گاز درون سیستم باید تخلیه می شد راهی جز رها کردن گاز مبرد در هوا وجود نداشت.

اما به مرور زمان با توجه به حساسیت هایی که در بحث تغییرات اقلیمی به وجود آمد و همچنین اثر مخرب گازهای مبرد بر روی لایه اوزون (نظیر تاثیر گاز R22) مقرارت به سمتی رفت که در کشورهایی نظیر آمریکا رها کردن گاز در محیط غیرقانونی شد و تکنسین ها ملزم به بازیابی گاز درون سیستم های سرمایشی شدند.

در کشور ما ایران، هنوز مقرارتی درباره ممنوعیت تخلیه گاز مبرد در هوا وچود ندارد و تنها محدودیتی در بحث وارد بعضی گازهای مبرد نظیر R22 وضع شده است.

قوانین جهانی منع استفاده از گازهای مبرد باعث کاهش تولید برخی از گازهای مبرد شده است که در نتیجه آن قیمت جهانی این گاز ها نیز افزایش یافته است.

با توجه به توضیحاتی که تاکنون دادیم از دو منظر زیر الزام به بازیابی گاز درون سیستم های سرمایشی مهم است :

  • اهمیت در حفظ محیط زیست
  • صرفه جویی اقتصادی با ریکاوری گاز مبرد درون سیستم

بنابراین اکنون با توجه به قیمت گازها مبرد صرفه اقتصادی در این است که ما در هنگام تعمیر گاز مبرد را بوسیله دستگاه ریکاوری گاز تخلیه و جمع آوری کنیم و پس از تعمیر دستگاه گاز جمع آوری شده را دوباره به دستگاه تزریق نماییم.

 

نکات مهم در انتخاب یک دستگاه ریکاوری گاز مبرد

در هنگام خرید دستگاه ریکاوری گاز توجه به نکاتی زیر ضروری است.

  • این دستگاه ها، گاز را به دو صورت مایع یا بخار ریکاوری می کنند. عملیات ریکاوری به صورت مایع سریعتر از عملیات ریکاوری به صورت بخار آنجام می گیرد.
  • پمپ ریکاوری دستگاه از روغن استفاده می کند یا بدون روغن کار میکند؟ این نکته در نگهداری دستگاه تاثیر جدی دارد.
  • دستگاه ریکاوری چه مبردهایی را می تواند ریکاوری کند ؟ بعضی از دستگاه های ریکاوری قابلیت کار با گازهای فشار بالا و فشار متوسط را دارند اما برخی دیگر توانایی ریکاوری گازهای فشار بالا نظیر R-410A را ندارند.
    همچنین برای تعمیرات سیستم تهویه خودرو دستگاه ریکاوری گاز مبرد حتما باید گاز R134a را پشتیبانی کند.

چه تجهیزاتی در کنار دستگاه ریکاوری گاز مورد نیاز است؟

در کنار دستگاه ریکاوری شما نیاز به تعدادی شلنگ برای اتصال به دستگاه ریکاوری به دستگاه سرمایشی دارید. همچنین به تعداد کپسول ریکاوری گاز نیاز دارید تا گاز بازیابی شده از سیستم را درون آن ذخیره کنید. توجه داشته باشید که از کپسول های گاز معمولی برای ریکاوری گاز نمی توان استفاده کرد زیرا این کپسول ها فشار گاز پایین تری را نسبت به کپسول های مخصوص ریکاوری تحمل می کنند و در صورت افزایش فشار درون خود می ترکند.

همچنین شما برحسب صلاح دید می توانید از فیلتر درایر و بال ولو برای کنترل فرآیند ریکاوری و همچنین زدودن رطوبت از گاز استفاده نمایید.

معمولا استفاده از ترازو نیز در هنگام انجام عملیات ریکاوری ضروری است زیر باید میزان گاز شارژ شده درون هر کپسول را اندازه بگیرد تا از 70 درصد ظرفیت کپسول بیشتر نشود. اگر میزان گاز شارژ شده درون کپسول از 70 درصد بیشتر شود احتمال ترکیدن کپسول وجود دارد.

چه برندهایی در بازار ایران موجود هست؟

در حال حاضر دو برند فیلدپیس آمریکا و ولیو چین برندهایی هستند که دستگاه های ریکاوری آنها به راحتی یافت می شود. از نظر کیفیت برند فیلدپیس آمریکا نسبت به ولیو چین سرآمد است اما قیمت های دستگاه های تولید فیلدپیس از نمونه های چینی با برند ولیو گران تر هستند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *