بهترین سیستم تهویه مطبوع تالار و سالن جشن کدام است؟

تهویه مطبوع تالار و باغ

اکثر ما تجربه حضور در تالار یا سالن جشنی را داریم که به دلیل  نامناسب بودن سیستم تهویه آن اذیت شده ایم، لحظاتی که می توانستند بهتر در خاطر ما ثبت شوند به دلیل بی کیفیت بودن هوای محیط برای ما توام با خوشی کمتری سپری شدند.

در این مطلب قصد داریم که به نکات مرتبط با سیستم تهویه مطبوع تالار و سالن جشن بپردازیم و بهترین سیستم تهویه مطبوع را برای این محیط ها معرفی کنیم.

برای این منظور ابتدا به سراغ این پرسش کلیدی می رویم که تهویه مطبوع تالار و سالن جشن چه ویژگی هایی را باید داشته باشد و آیا استفاده از دستگاه هایی نظیر کولرگازی یا آبی گزینه هایی مناسب برای این محیط ها به شمار می روند؟

 

هوای تالار و سالن جشن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

با توجه به اینکه در تالارها و سالن های جشن جمعیتی از افراد در کنار یکدیگر قرار می گیرند که فعالیت هایی نظیر رقص و پایکوبی دارند و همزمان در همان محیط نوشیدنی و غذا سرو می شود ویژگی های مهمی که برای هوای این سالن باید در نظر گرفته شود تا هوای آن را مطبوع به حساب بیاوریم شامل موارد زیر است :

  • درجه حرارت مناسب
  • یکنواختی هوای مطبوع در کلیه نقاط
  • میزان اکسیژن مناسب در هوا
  • میزان رطوبت مناسب در هوا

در ادامه هریک از این فاکتوها را بیشتر بررسی می کنیم.

درجه حرارت مناسب برای تالار و سالن جشن

درجه حرارت مناسب برای هوا درون محیط سالن های تالار و جشن باید بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد باشد به همین منظور سیستم تهویه باید ظرفیت تامین این دما و همچنین قابلیت تنظیم دما را برحسب شرایط محیط داشته باشد.

 

یکنواختی هوای مطبوع در کلیه نقاط

نکته مهم برای داشتن هوای مطبوع در سالن ها، یکنواخت بودن درجه حرارت در سرتاسر فضای محیط است. این امر مستلزم طراحی درست ورودی و خروجی های هوا است تا قسمتی از سالن خنک تر از قسمت دیگر نباشد.

اگر یکنواختی هوا در سالن درست پیاده سازی نشود در قسمتی که کیفیتی هوا مطلوب تر است تراکم جمعیت و ازدحام بیشتر می شود.

 

میزان اکسیژن و هوای تازه

از مهم ترین فاکتورهای هوا مطبوع در یک تالار، میزان اکسیژن درون هواست. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم سالن ها برای پذیرایی از افراد ساخته و استفاده می شوند بنابراین اینکه بتوان میزان اکسیژن مورد نیاز مهمانان را بوسیله هوای تازه فراهم کرد یک امر ضروری است.

مهمانان در حالتی که هیچ گونه فعالیت نظیر پایکوبی نداشته باشند هم تنفس می کنند که باعث کاهش میزان اکسیژن محیط و افزایش دی اکسید کربن می شود، اگر در این شرایط تعویض هوا رخ ندهد به دلیل کاهش اکسیژن، مهمانان دچار خواب آلودگی و رخوت می شوند.

 

همچنین باید در نظر داشت که معمولا افراد حاضر در جشن ها از ادکلن و مواد آرایشی و بهداشتی معطر استفاده می کنند که برای همه استشمام این رایحه ها مطلوب نیست، بنابراین باید سیستم تهویه مطبوع به گونه باشد که عطرهای مختلف در سالن نپیچد.

با توجه به نکات بالا تعویض هوای محیط در تالارها و سالن های جشن امری ضروری است. طبق استانداردها بین المللی هوای چنین محیط هایی باید بین 9 تا 16 بار در هر ساعت تعویض شود، بنابراین ما به سیستم تهویه مطبوعی نیاز داریم که قابلیت تامین هوای تازه به محیط را داشته باشد.

میزان رطوبت

تنظیم رطوبت نیز از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در کیفیت هواست، سیستم تهویه باید رطوبت نسبی سالن را کنترل کند تا اصطلاحا سالن دم نکند.

چه سیستم تهویه ای برای تالار و سالن جشن مناسب است؟

با توجه به توضیحات بالا و ویژگی هایی که برای هوای مطبوع درون یک تالار یا سالن جشن درنظر گرفتیم، به سیستم تهویه مطبوعی نیاز داریم که در کنار تنظیم دما و رطوبت بتواند هوای تازه نیز به محیط تزریق کند.

در میان سیستم های تهویه مطبوع دو سیستم :

 قابلیت تامین تمام ویژگی های مورد نظر را دارند.

سیستم روفتاپ پکیج و چیلر هواساز

در سیستم چیلر و هواساز، چیلر به عنوان دستگاه خنک کننده و بویلر به عنوان دستگاه گرمایشی به هواساز متصل می شوند و هواساز میزان دما، رطوبت و نرخ جابه جایی هوا را کنترل می کند.

در سیستم روفتاپ پکیج نیاز به دستگاه خنک کننده مجزا وجود ندارد و خود دستگاه همزمان کار چیلر و هواساز را انجام می دهد و برای گرمایش نیز به بویلر متصل می شود.

هر دو این سیستم ها برای فرستادن و بازگشت هوا به محیط تالار و سالن نیازمند کانال کشی هستند.

کدامیک از سیستم های روفتاپ پکیج و چیلر و هواساز برای تالار مناسب تر است؟

گرچه هر دو این سیستم ها برای تهویه تالار مناسب هستند اما سیستم روفتاپ پکیج به دلیل قیمت پایین تر، هزینه نگهداری و اجرای کمتر، سادگی کار و نگهداری و … نسبت به سیستم چیلر و هواساز برای تالارها و سالن های جشن مناسب تر است.

آیا کولر آبی یا کولرگازی برای تهویه تالار مناسب است؟

اگرچه استفاده از کولرهای های آبی و گازی موضوع رایج و متداول در تالارها و سالن ها است اما این دستگاه های تهویه مطبوع هر یک دارای نقایصی هستند که آنها را به گزینه های نا مناسبی برای تهویه داخل سالن تبدیل می کند.

کولرگازی به دلیل آنکه قابلیت تامین هوای تازه در محیط را ندارد گزینه نامطلوبی برای تهویه سالن های مهمانی و جشن به حساب می آید، همچنین تقسیم و یکنواختی هوای تهویه شده بوسیله کولر گازی امری دشوار است که اغلب در سالن ها رعایت نمی شود.

کولرآبی اگرچه هوای تازه تامین می کند اما امکان کنترل دما و رطوبت و همچنین تقسیم یکنواخت دما را نیز فراهم نمی کند.

 

مشاوره برای انتخاب سیستم تهویه تالار و سالن جشن

اگر برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای تهویه تالار و سالن جشن دارای ابهام هستید و نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر دارید، کارشناسان ما در دیباپارت آماده راهنمایی و پاسخگویی به شما هستند. شما می توانید با تماس با واحد فنی دیباپارت با کارشناسان تهویه مطبوع ما در مورد نیاز خود رایزنی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *