شیر شناور چیست و چه کاری انجام می‌دهد

شیر شناور

از این شیر می‌توان برای کنترل سطح آب در یک مخزن استفاده کرد چرا که با تغییر سطح مایع موجود در مخزن، امکان باز و بسته شدن خودکار شیر میسر می‌شود.

از شناور به‌منظور به فعالیت درآوردن مکانیکی این شیر استفاده می‌شود. این شیرها در واقع شیرهای کنترل سطح مایع بوده و اکثراً در سیستم تبرید صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در یک سیستم تبرید بزرگ، از شیرهای شناور به‌عنوان دستگاه کنترل جریان استفاده می‌شود. شیرهای شناور، شیرهای اهرمی محرکی هستند که به‌منظور کنترل سطح مایعات طراحی می‌گردند.

کاربرد شیر شناور چیست

  • از این شیرها در مخازن آب و سیسترن ها (آب‌انبارها)استفاده می‌شود تا با استفاده از آنها بتوان سطح مناسب آب را حفظ کرده و از سرریز شدن آن جلوگیری نمود.
  • جریان آب با بالا و پایین رفتن توپ کنترل می‌شود.
  • این شیرها برای کاربردهای فشار کم، فشار زیاد و همچنین برای فشار متوسط مناسب هستند.
  • به‌عنوان دستگاه کنترل جریان در دستگاه‌های بزرگ تبرید صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

شیر شناور چگونه کار می‌کند

شیرهای شناور در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ این شیرها را می‌توان همراه با شیرهای دیگر مورداستفاده قرار داد. شیرهای شناور با توجه به سطح مایع اندازه‌گیری شده توسط شناور، باز و بسته می‌شوند.

شناور می‌تواند به‌صورت یک توپ فلزی یا پلاستیکی توخالی باشد. نمونه‌ای از کاربرد شیر شناور می‌تواند استفاده از آن در سوپاپ‌های کاهش فشار جریان باشد. شیر شناور به کمک شیر فرعی، قادر است کنترل شیر اصلی را انجام دهد.

شیر فرعی سطح آب را در مخزن تنظیم کرده و چنانچه سطح آب از مقدار موردنظر بیشتر شود، بسته می‌گردد و بدین ترتیب محفظه فشار پشتی (فشار مخالف جریان) در شیر اصلی به‌سرعت این فشار را کنترل می‌کند؛ بنابراین می‌توان از شیر شناور برای کنترل سطح آب در تجهیزات صنعتی سنگین استفاده کرد.

نحوه انتخاب یک شیر شناور

  • با توجه به اندازه شیر
  • اتصالات
  • محیط عامل
  • الگوی کره یا زاویه
  • حداکثر فشار عملیاتی
  • فشار تخلیه شیر اگر مقدار آن غیر از فشار اتمسفری باشد
  • حداکثر دما

نحوه ساخت شیرهای شناور

میله‌های شناور در شیرهای شناور از جنس برنج، فولاد ضدزنگ یا لوله گالوانیزه ساخته شده می‌شوند. تریم (حاشیه) در شیر شناور، شیر اصلی و نشیمن از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود. سازوارگر (آداپتور) را بچرخانید، عملکرد عمودی میله شناور را بررسی کرده، روزت را تعویض کرده و اهرم و میله شناور را به یکدیگر متصل کنید. تفلون به‌منظور استفاده در دیسک‌ها و پیاله‌ها در دمای بالا به کار برده می‌شود.

ملاحظات طراحی عبارت‌اند از فراهم‌کردن نرخ جریان بالا با افت هد اندک.

انجام صحیح طراحی، می‌تواند سبب به حداقل رسیدن کاویتاسیون و اغتشاش نشیمن سوپاپ گردیده و همچنین مقاومت اصطکاکی و بارهای قطع جریان را به کمترین میزان رسانده و شناوری لازم را تضمین کند. این شیرها به‌صورت آزمایشی یا استاندارد، همراه با روزنه (اوریفیس)های کوچک و بزرگ، اهرم‌های بلند، شناورهای کوچک یا اهرم‌های کوتاه طراحی شده‌اند.

به‌منظور دستیابی به طول عمر مناسب شیر، تعیین مقدار نامی جریان و فشار شیرهای شناور نباید بیش از حد باشد.

نحوه نصب شیرهای شناور

شیر شناور باید در موقعیت افقی نصب شود؛ و نباید در موقعیت تخلیه عمودی نصب شود. به‌منظور انجام تعمیر و نگهداری مناسب، باید پیش از شیر کنترل خودکار شناور، یک شیر جداکننده نصب گردد تا امکان تعمیر و نگهداری بدون نیاز به تخلیه سیستم لوله میسر شود. نصب شیر شناور فقط می‌بایست توسط یک فرد باتجربه انجام شود.


در حین نصب، اتصالات آب‌بند (آب‌برگردان) را از مخزن جدا کنید. پیچ تخلیه را برداشته و مجموعه شیر را نصب کنید. دریچه‌های شناور هنگام نصب در مخازن آب، می‌بایست در مجاورت سطح آب با شناور قرار داشته باشند به‌طوری‌که حداقل مزاحمت در اثر امواج برای آنها ایجاد شود.

جلوگیری از امواج توسط لوله‌های تخلیه صورت می‌گیرد. به‌منظور اجتناب از ایجاد اصطکاک روی شیر داخلی که کشویی است، والف یا همان ساقه شیر[3] می‌بایست در حالت عمودی قرار داشته باشد.

انواع شیرهای شناور کدام‌اند

شیر شناور بسته به موقعیت محفظه شناور به دو نوع تقسیم می‌شود. شیر نوع شناور می‌تواند یا شیر شناور سمت پایین باشد یا شیر شناور سمت بالا.

شیرهای شناور سمت فشار پایین

از این شیرآلات بیشتر در انواع غوطه‌ور دستگاه‌های تبرید استفاده می‌شود. به کمک این شیر امکان ثابت نگه‌داشتن سطح مایع ثابت در اواپراتور غوطه‌ور یا محفظه شناور متصل به اواپراتور میسر می‌گردد؛ بنابراین در صورت افزایش بار، مبرد موجود در اواپراتور تبخیر شده و بدین ترتیب، سطح مایع در اواپراتور یا سطح شناور سمت پایین، به‌صورت لحظه‌ای کاهش می‌یابد.

پس از آن، شناور حرکت نموده و منجر به افزایش میزان بازشدگی شیر شده و بنابراین مقدار مبرد بیشتری به درون اواپراتور جریان یافته و سطح مایع دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت. از شیرهای شناور سمت فشار پایین اکثراً در سیستم‌های کنترل صنعتی استفاده می‌شود.

شیر شناور سمت فشار بالا

در شناور سمت فشار پایین، محفظه شناور در داخل اواپراتور قرار می‌گیرد حال‌آنکه در شیر شناور سمت فشار بالا، محفظه شناور بین کندانسور و اواپراتور و در سمت فشار بالا قرار می‌گیرد؛ بنابراین با افزایش بار اعمالی، مبرد تبخیر شده و متراکم‌تر می‌گردید و از این طریق، سطح مایع درون محفظه شناور افزایش می‌یابد. پس از آن، شناور سبب باز شدن بیشتر شیر می‌شود تا بدین ترتیب مبرد جریان یافته و سطح مایع به حالت عادی بازگردد. در صورت پایین بودن سطح مایع، عکس این رویه اتفاق می‌افتد.

موارد کاربرد شیرهای شناور چه هستند

  • آب‌گرم‌کن
  • مخازن میعانات گازی
  • مخازن سد
  • تجهیزات اسپرینکلر (آب‌پاش)
  • استخرهای شنا
  • برج خنک‌کننده
  • مخازن ذخیره‌سازی باز یا بسته

یک نظر در مورد “شیر شناور چیست و چه کاری انجام می‌دهد

  1. Pingback: راهنمای آسان انواع شیرهای انبساط - Diba Part

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *