مقایسه مینی چیلر، داکت اسپیلت و کولر گازی

تفاوت داکت اسپیلت ، مینی چیلر و کولرگازی

یکی از مهم ترین سوالاتی که هنگام خرید دستگاه سرمایشی برای واحدهای مسکونی بالای 100 صد متر بوجود می آید انتخاب و مقایسه میان مینی چیلر، داکت اسپیلت و کولر گازی است. 

در این مطلب ما به صورت جداگانه مزایا و معایب هر یک را بیان کرده و به مقایسه این سه محصول با یکدیگر پرداخته ایم.

 

ساختار سیستم های داکت اسپلیت ، کولر گازی و مینی چیلر برای تهویه مطبوع طراحی شده است و قابلیت سرمایش گرمایش را دارند اما به لحاظ هزینه ، توان سرمایشی گرمایشی ، توانایی تنظیم رطوبت و…. باهم تفاوت دارند

داکت یا همان کولر گازی و داکت اسپلیت جز سیستم های DX هستند یعنی مخصوص مناطق مرطوب و حاره ای طراحی شده اند هر چند از نظر فنی مناسب آب و هواهای دیگر نیستند اما می توان برای مناطق دیگر هم از این سیستم استفاده کرد این سیستم با گرفتن رطوبت هوا و تبادل گرمایی بین محیط باعث خنک شدن فضا مربوطه می شود . مینی چیلر را اما می توان در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد.

در زیر به توضیح مختصر هر کدام از سیستم های تهویه می پردازیم

کولر گازی

کولر گازی که برای کنترل دمای محیط طراحی شده است در دو نوع یک تکه و دو تکه تولید گردیده که نوع یک تکه آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر نوع دو تکه بیشترین استفاده را دارد.

قطعات اصلی کولر گازی شامل کمپرسور ، کندانسور، اواپراتور ، شیر انبساط و لوله مویین می باشد و وظیفه دارد گرمای محیط ساختمان را جذب کند و هوای مطبوع و خنک را به داخل ساختمان توزیع کند.

در واقع دو قسمت کمپرسور و کندانسور در بیرون از محیط قرار می گیرد و قسمت اواپراتور در داخل محیط ساختمان به صورت یک یونیت دیده می شود .

نحوه کار آن به این صورت است که مبرد که همان گاز می باشد وارد کمپرسور می شود و طی عملیاتی مبرد به صورت گاز پرفشار و داغ تبدیل می شود و سپس سرد می گردد و وارد شیر انبساط می شود و فشار خود را از دست می دهد .

 اواپراتور جایی است که مبرد خنک به داخل فضای محیط داخلی انتقال داده می شود و با گرفتن گرمای محیط و انتقال آن به کمپرسور این چرخه دوباره تکرار می شود. این سیستم ها به صورت روکار در ساختمان نصب می شود. کولرهای گازی به دلیل استفاده در ظرفیت های گوناگون در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند.

 

داکت اسپلیت

داکت اسپیلت

داکت اسپلیت سیستمی است که از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل شده است یونیت خارجی در بیرون از ساختمان نگه داشته می شود و یونیت داخلی به صورت کانال کشی داخل ساختمان قرار می گیرد نحوه کار این سیستم به این صورت است که کانال های تهویه ، هوای مطبوع را به طور یکنواخت در تمام فضای ساختمان پخش می کند

داکت اسپلیت مانند سیستم های سرمایشی دیگر از چهار جزء اصلی کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور و شیر انبساط تشکیل شده است برخلاف کولر گازی هواساز این سیستم ها به صورت توکار قرار می گیرد. و به علت مخفی بودن در سقف زیبایی بصری ساختمان را خراب نمی کند

داکت اسپلیت در دو نوع اینورتر و معمولی طراحی شده اند

  1. در مدل اینورتر به این صورت است که زمانی که فضا خنک است به طور اتوماتیک از کار می ایستد و موجب کاهش هزینه ها می شود.
  2. در مدل معمولی به طور مداوم دستگاه در توان حداکثری خود کار می کند و موجب صرف انرژی بسیاری می گردد و روشن یا خاموش کردن دستگاه به وسیله افراد است

 

مینی چیلر

چیلر 65 کیلووات

مینی چیلر دستگاهی است متشکل از کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور و شیر انبساط می باشد وقتی که مبرد یا همان گاز به کمپرس وارد می شود در آنجا بعد از کمپرس شدن و متراکم گشتن وارد کندانسور می شود.

 در این مرحله مبرد خنک شده و با ترکیب گاز و مایع وارد شیر انبساط می شود و با افت فشار به صورت بخار به اواپراتور اسپری می شود و به بیرون انتقال پیدا می کند و باعث خنک شدن محیط ساختمان می شود . در مینی چیلرها نیز این سیکل تکرار می شود. یعنی گرما محیط به کمپرسور انتقال می یابد و طی فرایندی هوای مطبوع و خنک به محیط داخلی توزیع می شود.

 

مقایسه سیستم های داکت اسپلیت ، کولر گازی و چیلر

این سیستم ها همگی به دلیل اینکه کار سرمایش ، گرمایش را اتجام می دهند شاید تفاوتشان زیاد به چشم نیاید اما تفاوت بسیاری در نحوه عملکردشان وجود دارد و از لحاظ مصرف برق ، نوع تکنولوژی و کاربری ، سر و صدا و هزینه باهم تفاوت دارند.

ردیف

 

ویژگی ها

کولر گازی

داکت اسپلیت

مینی چیلر

    1

                  مصرف برق                                     

بالاترین مصرف را دارد

مصرف متوسط دارد

پایین ترین مصرف را دارد

    2

نوع تکنولوژی

جزء سیستم های DX هستند و هوا را سرد و خشک می کند

جزء سیستم های DX هستند و هوا را سرد و خشک می کند

عینا همان هوا را خنک می کنند

    3

سر و صدا

به دلیل کانال کشی و صدای باد در کانال ها از میزان سر و صدای بیشتری برخوردار است

سر و صدا تولید نمی کند

سر و صدا تولید نمی کند

 

قیمت اجرا

فقط از لوله مسی استفاده می شود بنابراین هزینه بالایی ندارد

از کانال کشی ، عایق و لوله استفاده می شود بنابراین پر هزینه تر است

فقط از لوله آب استفاده می شود بنابراین کم هزینه تر است

از دیگر تفاوت هایی که این سیستم ها باهم دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولر گازی به وسیله مبرد گاز شروع به خنک سازی هوا می کند اما داکت اسپلیت و مینی چیلر به وسیله آب این کار را انجام می دهد
  • یونیت کولر گازی نهایتا دو واحد را بتواند خنک کند زیرا اگر فاصله آنها زیاد باشد توانایی خنک سازی را ندارد اما داکت اسپلیت به دلیل کانال کشی در ساختمان می تواند هوا خنک را به داخل بخش های مختلف محیط ساختمان انتقال دهد.
  • چیلرها دارای کمبود نیروی متخصص برای تعمیر هستند و نسبت به داکت اسپلیت ها قطعات یدکی آنها کمیاب تر است
  • هزینه تجهیزات داکت اسپلیت نسبت به چیلر بالاتر است.
  • در مینی چیلرها می توان رطوبت هوا را به میزان دلخواه تنظیم نمود اما داکت اسپلیت ها و کولر گازی قابلیت تنظیم رطوبت را ندارند و  باعث خشک شدن هوا می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *